Кто может осуществлять проверки на охоте?

Androsh

Слідопит
Ну, в принципе, любой человек может задать другому любой вопрос (в границах воспитанности, культуры, желания и необходимости). Но вопрошаемый, понятное дело, может ответить или неответить, или ответить черт знает что (ну, снова же - в тех же границах).
Однако, когда касается законодательства и узаконеных прав должностных лиц и физических лиц, то по заданному вопросу в первую очередь ответ можно найти в части второй ст. 39 БЗ:
"Права, визначені в пунктах 2-6, 8, 11 та 15 цієї статті, поширюються також на єгерів та посадових осіб користувачів мисливських угідь, уповноважених на охорону державного мисливського фонду (в межах, закріплених за користувачами мисливських угідь). Права, визначені в пунктах 2, 3, 5 та 15 цієї статті, поширюються також на громадських інспекторів з охорони довкілля та громадських мисливських інспекторів. Права, визначені в пунктах 2-6, 8, 14 та 15 цієї статті, поширюються також на державних районних мисливствознавців, головних лісничих, лісничих, головних мисливствознавців та мисливствознавців держлісгоспів, інших державних лісогосподарських підприємств, а також державних лісомисливських та державних мисливських господарств".
Какие же права предусмотрены тем или иным пунктом указанной статьи - смотрите пункты в части первой этой же ст. 39 БЗ.
Например, пункт 2 части первой ст. 39 гласит:
"2) перевіряти документи на право полювання та добування мисливських тварин в інших цілях, зупиняти транспортні (плавучі) засоби та проводити їх огляд та огляд речей, знарядь полювання, добутої продукції та інших предметів".
Кроме того, в ст. 255 Кодкса украины об административных правонарушениях указано, какие "Особи мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення". И там сказано относительно интересующей нас ст. 85 КУоАП, в частности, следующее:
"У справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218 - 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати:
1) уповноважені на те посадові особи:
...
центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства (частини друга і п’ята статті 85, статті 85-1, 88-1, 90);
частини друга, четверта та п’ята статті 85, статті 85-1, 88, 88-1, 88-2, 90, 91, 91-5, 164 - в частині порушення порядку провадження господарської діяльності, пов’язаної з раціональним використанням, відтворенням та охороною природних ресурсів (земля, надра, поверхневі води, атмосферне повітря, тваринний та рослинний світ, природні ресурси територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, добування і використання риби та інших водних живих ресурсів), поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, порушення вимог законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля;
...
служби державної охорони природно-заповідного фонду України (частини друга, четверта і п’ята статті 85, статті 90, 91);
...
громадський інспектор з охорони довкілля (частина четверта статті 85, статті 88-1, 91)".

Есть там еще часть вторая ст. 255 КУоАП
"У справах про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених у статтях 222 - 244-21 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи цих органів. Крім того, протоколи про адміністративні правопорушення мають право складати:
...
громадський інспектор з охорони довкілля (статті 48, 63 - 70, 73, 76 - 77-1, 78, 82, частини перша і третя статті 85, стаття 89 (щодо диких тварин), статті 91-4, 153);
...
16) посадові особи органів Державної прикордонної служби України (частини перша і третя статті 85, статті 121-1, 195, частина перша статті 203, статті 204, 205, 206);
...
20) єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь, уповноважених на охорону державного мисливського фонду (статті 65, 65-1, 66, 72, 73, 77, 77-1, частини перша і третя статті 85)".

И, наконец, часть третья ст. 255 КУоАП:
"У випадках, прямо передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення можуть складати також посадові особи інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування і представники органів самоорганізації населення".

Вот, хотя бы, так. Уж сами разбирайтесь в частях статьи 85 КУоАП (охота или рыбалка или что-то еще "животное").

Удостоверение служебное, естественно, вам предъявить должны, если не сразу, то уж по вашей просьбе.
Насчет маршрута и приказа (путевки) и прочее - тутвопрос регулируется внутренними иснтрукция и прочим. Скажу проще: если вас проверяет (по удостоверению) егерь за соблюдение правил охоты, то я тут ничего плохого не вижу. Но если у вас есть подрозрения, что он что-то превышает, то у вас есть его фамилия и номер служебного удостоверения, в котором обязательно сказано, кто его выдал. Можете туда написать свое видение произошедшего, вам обязательно ответят, можете в суд обратиться на неправомочные действия служаки - вопрос рассмотрят.
Если удостоверения нет, но дядька "наезжает" - вызывайте полицию для выяснения "процесса".
Ни пуха, ни пера!
Владимир Алексеевич, благодарю за пространный ответ. Но все же хотелось бы немного конкретизировать, а заодно вернуть тему в нужное русло.
На основании Вашего ответа попробую составить "список" возможных проверяющих лиц. Итак, это:
1. Єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь. Егери - понятно, вопросов нет. А кто такие "посадові особи користувачів мисливських угідь"? Какие именно посадові особи? Бухгалтер нашего УООР может ходить проверять (она тоже посадова особа)?
2. Громадські інспектори з охорони довкілля. От какой они организации? Это что-то типа "дружинника" в советские времена?
3. Представники служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Кто это такие? Как "державна охорона" относятся к МВД? Или это те, кого называют "экологи"?
4. Уповноважені посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Кто это такие? Это инспектора Лесхоза?
5. Державні районні мисливствознавці. Кто такие эти мисливствознавці? От кого они работают и кем уполномочены?
6. Головні лісничі, лісничі, головні мисливствознавці та мисливствознавці держлісгоспів. Это все работники Лесхозов? Чем "мисливствознавці держлісгоспів" отличаются от "державних районних мисливствознавців".
Если что-то упустил, прошу, дополните, если лишнее - укажите, что вычеркнуть.
Камрадам вопрос:
С кем из вышеперечисленных "осіб" приходилось сталкиваться на охоте, с кем чаще и какие впечатления. Спасибо.
 

Androsh

Слідопит
Как по мне, лучше изложите свою точку зрения на вопрос коллеги-форумчанина! Плохо, конечно, что он не слыхал о государственных районных охотоведах...
Давайте вместе с Вами спросим, хоть тут на форуме: сколько рядовых охотников понимают и знают разницу между "гос. районным охотоведом" и "охотоведом Лесхоза", и какова разница в полномочиях указанных лиц, при проверке охотников на охоте? Просто интересно, кто-то может внятно объяснить?
...
Я так понимаю, что каждый охотник, к которому подходят с проверкой и просят предъявить что-то, должен четко понимать:
- кто проверяет?
- какой организацией выдан его подтверждающий документ?
- какие полномочия и их границы у данного проверяющего лица?
 
Останнє редагування:

Корнилов

Снайпер
Давайте вместе с Вами спросим, хоть тут на форуме: сколько рядовых охотников понимают и знают разницу между "гос. районным охотоведом" и "охотоведом Лесхоза", и какова разница в полномочиях указанных лиц, при проверке охотников на охоте? Просто интересно, кто-то может внятно объяснить?
Единици, а может и того меньше)))
 

Яковлев В.А.

S-Moderator
Команда форуму
Владимир Алексеевич, благодарю за пространный ответ. Но все же хотелось бы немного конкретизировать, а заодно вернуть тему в нужное русло.
На основании Вашего ответа попробую составить "список" возможных проверяющих лиц. Итак, это:
1. Єгері та посадові особи користувачів мисливських угідь. Егери - понятно, вопросов нет. А кто такие "посадові особи користувачів мисливських угідь"? Какие именно посадові особи? Бухгалтер нашего УООР может ходить проверять (она тоже посадова особа)?
2. Громадські інспектори з охорони довкілля. От какой они организации? Это что-то типа "дружинника" в советские времена?
3. Представники служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Кто это такие? Как "державна охорона" относятся к МВД? Или это те, кого называют "экологи"?
4. Уповноважені посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Кто это такие? Это инспектора Лесхоза?
5. Державні районні мисливствознавці. Кто такие эти мисливствознавці? От кого они работают и кем уполномочены?
6. Головні лісничі, лісничі, головні мисливствознавці та мисливствознавці держлісгоспів. Это все работники Лесхозов? Чем "мисливствознавці держлісгоспів" отличаются от "державних районних мисливствознавців".
Если что-то упустил, прошу, дополните, если лишнее - укажите, что вычеркнуть.
Камрадам вопрос:
С кем из вышеперечисленных "осіб" приходилось сталкиваться на охоте, с кем чаще и какие впечатления. Спасибо.
1. Ну, как многое в нашем государстве, написано несколько... непонятно. Но, вообще-то, под этими "посадовими особами" подразумеваются охотоведы, старшие охотоведы, главные охотоведы пользователей охотугодий. Могут быть и другие названия должности, в обязанность которых входит охрана охотугодий, объектов госохотфонда, короче - борьба с нарушением правил охоты.
2. Эти ранее назывались более понятно: громадські інспектори з охорони навколишнього природного середовища. Положение о таких есть в Деравній екологічній інспекції, удостоверения им выдают эта инспекция и ее областные подразделения.
3. В стране есть много объектов и территорий природно-заповедного фонда (грубо говоря - заповедники, национальные парки и пр.). У них и существует такая служба, которая, кстати, имеет прав больше тех же госэкоинспекторов: законодатель сообразил, что не личного досмотра (огляда українською) обходиться при задержании сложно и, главное, опасно. Посему им разрешили личный досмотр нарушителей. О них можете прочитать в ЗУ "Про ПЗФ України" и в Положении об этой Службе. Относятся они к подразделениям Минприроды.
4. Должностные лица Держагенства лесных ресурсов Украины.
5. Обычно создаются такие должности при областных управлениях лесного и охотничьего хозяйства (типа, как говорят в простонародии, "Киевлес"). Это - один "охотинспектор", называемый районным охотоведолм, который контролирует один-два района области, в Киевской области их было (может, и ошибаюсь) около 8. Сейчас, говорят, у лесников нет финансирования на них, но в той же Киевской области знаю сейчас, как минимум, одного.
6. Ну, типа того, как и указано в должности. Можете еще внимательно и до конце прочитать ст. 242 КУоАП, там эти должности тоже немного расписаны:
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/80732-10
Короче, у этих лесных должностных лиц должны быть удостоверения и должностные обязанности иметь право на то, о чем мы говорили.
Наконец, я за свою жизнь встречался со всеми указанными, некоторые должности сам занимал. Кроме того, в моей молодости при разрешителях областных милиций были инспектора по охране леса (менты при форме). Их позже тоже разогнали.
Ну, а что пограничникам дали права составлять протоколы на нарушителей правил охоты - так не всех в погранзону пускают, пусть работают.
 

Androsh

Слідопит
Единици, а может и того меньше)))
Ну да, или чем, например отличаются полномочия громадських інспекторів з охорони довкілля, та громадських мисливських інспекторів? Кто такие вообще эти громадські інспектори? Могут ли лги самостоятельно проводить проверку? Или только в присутствии иных должностных лиц (как общественные помощники)?
 

Яковлев В.А.

S-Moderator
Команда форуму
сколько рядовых охотников понимают и знают разницу между "гос. районным охотоведом" и "охотоведом Лесхоза", и какова разница в полномочиях указанных лиц, при проверке охотников на охоте?
Разница у этих обоих - практически в названиях должностей, которые вписаны в личное служебное удостоверение. Ну, ясное дело, в должностных обязанностях разница есть. Но то, что нужно знать охотнику: и тот, и другой, и все остальные, указанные в ст. 39 БЗ, имеют право проверить охотника (в том числе и оружие и документы на оружие - если просрочено, то у охотника практически нет документа, указанного в ст. 14 БЗ) и составить протокол об административном правонарущении на нарушителя.
И если вас что-то смущает - пишите жалобу на действия любого из вышеуказанных. Там разберутся! Куда? Высшему начальству (например, во Всеукраинскую раду УООР, если это работник УООР) , в полицию, в суд, КМУ, Гаранту.
 

Яковлев В.А.

S-Moderator
Команда форуму
Ну да, или чем, например отличаются полномочия громадських інспекторів з охорони довкілля, та громадських мисливських інспекторів? Кто такие вообще эти громадські інспектори? Могут ли лги самостоятельно проводить проверку? Или только в присутствии иных должностных лиц (как общественные помощники)?
Первые - экологические общественники. Вторые - общественники органов Держагентсва лесресурсов Украины. Но вторые сейчас практически отсутствую (возможно, их просто реформируют). Права у них несколько разные по КУоАП, хотя вопрос спорный и ранее все было не совсем так. Сейчас идет "борьба" за их жизнь и здоровье или черт знает, в чем проблема. Но в КУоАП все несколько не соответствует законодательству, что в корне неправильно! И тому же КУоАП не соответствует!!! Но вы знаете, что у нас в двух статьях одного и того же законодательного акта может существовать три и даже более точек зрения. Что не есть гут...
 

ura83

Слідопит
Хтось забув, що тут сайт УТМР? Це на адресу всіх, чи когось із форумчан конкретно?
Знайшов відповідь на Ваше питання в і-ті :D:D:D за 6- секунд:

Что означают эти знаки?
)) - это означает не улыбаются а ржут?:D:D:D




Как закончите улыбаться, рекомендую внимательно и серьезно почитать правила форума. Обратите внимание на п. 4.3 и 4.2.

Эта рекомендация касается и остальных участников бардака, в который превращена данная тема.
Админ.
 
Останнє редагування модератором:

olezh74

Новачок
2) перевіряти документи на право полювання та добування мисливських тварин в інших цілях, зупиняти транспортні (плавучі) засоби та проводити їх огляд та огляд речей, знарядь полювання, добутої продукції та інших предметів".
Перепрошую, але хочу уточнити, якщо з перевіркою документів і зброї я згоден повністю на 100 відсотків, то з приводу зупинки транспортних засобів, їх огляду та огляду речей і т.п., виникає масса питань, в більшості випадків ця процедура є незаконною, або виконана з численними порушеннями чинного законодавства тими самими "законниками", які не орієнтуються в законах що регламентують їх діяльність.

Якість правового регулювання порядку проведення огляду особи та її речей на сьогодні є незадовільним. Ще більше невдоволення викликає практика його застосування, адже посадові особи, користуючись прогалинами у законодавстві та низьким рівнем правової обізнаності населення, ще з радянських часів встановила неформальну практику його здійснення.

1. Класифікація
Український законодавець використовує такі поняття:

«особистий огляд і огляд речей» (ст. 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення, далі – КУпАП);
«особистий огляд і огляд речей» (ст. 340 Митного кодексу – відмінний за змістом порядок, але який не здійснюється Національною поліцією);
«обшук особи» (ч. 3 ст. 208, ч. 5 ст. 236 Кримінального процесуального кодексу, далі – КПК);
«особистий обшук» (ч. 8 ст. 191, ч. 6 ст. 208 КПК);
«поверхнева перевірка» (ст. 34 ЗУ «Про Національну поліцію»).

Загалом різниця полягає у виді провадження, у межах якого здійснюється огляд, та обсязі процесуальних гарантій, які особа має під час проведення таких дій. Умовно обсяг процесуальних гарантій (від найменших до найбільших) можна зобразити у такій послідовності «поверхнева перевірка – особистий огляд особи і огляд речей в порядку КУпАП – обшук особи/особистий обшук в порядку КПК».

Отже, існує три основні процедури здійснення одного заходу (огляду особи) залежно від процесуального порядку:
1) поверхнева перевірка – візуальний огляд особи/речей особи, яка не підозрюється у вчиненні адміністративного/кримінального правопорушення, проте існує достатньо підстав вважати, що вона має при собі річ, обіг якої заборонено чи обмежено або становить загрозу життю чи здоров’ю такої особи або інших осіб;

2) особистий огляд і огляд речей особи – застосовується до особи, щодо вчинення адміністративного правопорушення якою є фактичні дані, зокрема затриманої за його вчинення (огляд перед поміщенням до кімнати для затриманих і доставлених (КЗД), що має відбуватись в тому ж порядку);

3) особистий обшук/обшук особи – застосовується до особи, затриманої через підозру у вчиненні кримінального правопорушення або особи, яка бере участь у проведенні обшуку житла або іншого володіння особи.

Ці процедури не є альтернативним, тобто їх не можна застосувати на власний розсуд, а чітко регламентовані законодавством і повинні застосовуватись за умов і на підставах, що чітко ним визначені. Тільки поверхнева перевірка може передувати іншим видам огляду, але не навпаки. Адже спосіб у який вона здійснюється (візуальний огляд) відрізняється від огляду, що передбачає тактильний контакт, тобто має різні мету і результат.

У будь-якому випадку, перед застосуванням превентивного заходу «посадова особа зобов’язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи», тобто роз’яснити порядок проведення огляду/поверхневої перевірки, а також права особи при його здійсненні.

Винятком з вищезазначених видів особистого огляду є огляд поліцією охорони. Цей вид огляду пов’язаний із підприємствами та організаціями, що нею охороняються на підставі відповідних договорів. Він врегульований наказом МВС України від 25.11.2003 р. №1430 «Про організацію службової діяльності цивільної охорони Державної служби охорони при МВС України». Цей наказ є чинним і його положення застосовуються за аналогією (екстраполюються) до поліції охорони, що сьогодні входить до складу Національної поліції України.

Відповідно до Наказу огляд речей осіб, які перебувають у приміщеннях або на території підприємств і організацій, а у виключних випадках і особистий огляд, здійснюється з метою запобігання дрібним крадіжкам державного, комунального або приватного майна і вилучення викраденого за наявності у власника або поліції охорони достатніх даних про вчинення крадіжки[1].

Огляд здійснюється у випадках:
– коли особа захоплена в момент здійснення крадіжки або безпосередньо після її здійснення;
– наявності ознак здійснення крадіжки у вигляді слідів на одязі і речах;
– коли очевидці прямо вкажуть на цю особу як на особу, яка здійснила крадіжку;
– порушення пропускного режиму;
– коли є показання технічних засобів.

Про особистий огляд, огляд речей службовцями поліції охорони складається акт огляду, який є підставою для оформлення протоколу про адміністративне правопорушення. У разі, коли факту крадіжки не встановлено, акт не складається, а робиться відповідний запис у книзі обліку оглядів і правопорушень.

Далі ми зупинимось на кожному виді особистого огляду детальніше.

2. КУпАП

Відповідно до статті 264 КУпАП, особистий огляд і огляд речей особи є заходом забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення.

Системний аналіз законодавства дозволяє окреслити такі підстави для проведення особистого огляду і огляду речей особи:
1) особа вчинила або вчиняє адміністративне правопорушення;
2) особа має характерні ознаки правопорушення на тілі, одязі тощо;
3) третя особа вказала, що конкретна особа вчинила правопорушення;
4) наявне орієнтування на особу, яка вчинила правопорушення.

Ці підстави прямо не зазначаються ні в КУпАП, ні в Законі України «Про Національну поліцію», ні в «Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції» (затв. Наказом МВС України від 06.11.2015 №1376). Тому, застосовуючи положення статті 260 КУпАП…з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу <…> допускаються адміністративне затримання особи, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів»), ми згрупували підстави у зазначеному списку.

Всі вони стосуються вчинення адміністративного правопорушення. Однак проблемою залишається широке трактування цих підстав, що призводить до невмотивованих, а отже безпідставних оглядів.

Щодо правових гарантій, то законодавство вимагає проведення таких дій посадоіою особою однієї статі з оглядуваним та в присутності двох понятих тієї ж статі. Понад того, про такі дії складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення/протоколі про адміністративне затримання. На практиці ці вимоги часто порушуються, що є наслідком слабкої правової конструкції такого застарілого радянського закону, як КУпАП, а також порушеннями зі сторони правозастосовника.

Окрім цього, існує ще низка проблем, пов’язаних із процедурою здійснення особистого огляду і огляду речей особи та його учасниками. Наприклад, статус такого учасника провадження у справах про адміністративне правопорушення як «понятий» взагалі не визначений КУпАП. Він лише згадується у відповідних положеннях статті 264 КУпАП, однак, на відміну від Митного кодексу чи КПК, не висувається жодних вимог до нього. Наприклад, не надається визначення незаінтересованої особи, тобто кола осіб, які не можуть брати участь у огляді як поняті або межі дієздатності понятого тощо[2].

3. КПК

Огляд особи в кримінальному процесі отримав назву «обшук особи»/«особистий обшук». Поняття «особистий обшук» в КПК вживається лише у випадку затримання співробітника кадрового складу розвідувального органу України при виконанні ним своїх службових обов’язків (ч. 8 ст. 191, ч. 6 ст. 208 КПК). У випадку обшуку особи, яка не належить до цієї категорії, мова йде про «обшук особи». Тобто, наразі, ми маємо два різні терміни, що часто ототожнюються. Наявність двох понять для позначення одного інституту є наслідком непослідовності законодавця, що створює плутанину у визначенні цих понять. Мова йде про формальне розрізнення за об’єктом, однак, навряд чи, хтось звертає на це увагу. Доцільним було б вживати одне з цих понять поряд із «оглядом речей особи».

На жаль, нормативне регулювання обшуку особи має «неповний і несистемний характер» (Л. Удалова), що підкреслюється низкою науковців та практиків. Аналіз норм КПК дозволяє виділити два випадки[3], коли може здійснюватися обшук особи:

1) під час затримання особи в порядку статті 208 КПК (негайне затримання під час або після скоєння злочину або за можливості втечі особи, підозрюваної у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого корупційного злочину);

2) під час проведення обшуку житла чи іншого володіння особи (якщо є достатні підстави вважати, що особи, які перебувають у помешканні чи іншому володінні переховують при собі предмети або документи, які мають значення для кримінального провадження).

У обох випадках повинні дотримуватися вимоги ч. 7 ст. 223 КПКприсутність двох незаінтересованих осіб (понятих) незалежно від здійснення технічної фіксації та ч. 5 ст. 236 КПК – здійснення особами тієї ж статі. Також, якщо мова йде про обшук особи під час обшуку житла або іншого володіння особи – у обсязі, необхідному для досягнення його мети й тільки на підставі ухвали слідчого судді на проведення слідчої дії.

На практиці є багато проблем. Однією з них, наприклад, є те, що «слідчими суддями та прокурорами всупереч положенням КПК подаються, а слідчими суддями розглядаються та вирішуються по суті клопотання про обшук особи (тобто метою є не обшук житла або іншого володіння, а саме особи – прим. моя Є.К.) <…> розгляд слідчим суддею клопотань про обшук особи, не передбачений КПК України» («Узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про надання дозволу на проведення обшуку житла чи іншого володіння особи», лист ВСУ від 08.11.2014р.)[4]. Така ситуація на перший погляд є законною, однак суперечить меті проведення обшуку житла або іншого володіння.

Також проблема в тому, що «закон, на жаль, не містить ніяких критеріїв, за наявності яких таке рішення може бути прийняте (рішення про проведення обшуку особи під час проведення обшуку житла або іншого володіння особи – прим. моя Є.К.). Не встановлено також, яким повинне бути це рішення, як воно має бути оформлене»[5]. На практиці, це створює ситуацію, коли поліцейський уповноважений на власний розсуд визначати необхідність обшуку особи, і користуючись цим, нехтує принципами, закріпленими кримінальним процесуальним законодавством.

4. Поверхнева перевірка

Інститут поверхневої перевірки є новим для українського законодавства. Він встановлений статтею 34 ЗУ «Про Національну поліцію» та входить до складу поліцейських превентивних заходів. За змістом він суттєво відрізняється від особистого огляду та від зовнішнього (поверхневого) огляду, однак на практиці ця різниця поки відчувається слабко. Щодо гарантій, які має особа, то поверхнева перевірка не потребує отримання дозволу суду (санкції) для її проведення та складання протоколу. Закон гарантує лише те, що вона здійснюється поліцейським відповідної статі (а у невідкладних випадках будь-яким поліцейським лише з використанням спеціального приладу або засобу).

4.1 Поверхнева перевірка / поверхневий огляд / зовнішній огляд – термінологія

Назва цього інституту нагадує загальновживане словосполучення «поверхневий огляд», яким успішно користувались працівники міліції раніше. Під ним вони розуміли «спрощену» процедуру (безпідставну, без складення протоколу тощо) огляду особи або її речей. Часто це було профайлінгом, адже найпоширенішим місцем його здійснення було приміщення (нерідко підсобне) авто/залізничних вокзалів тощо. Понад того, й досі поліцейські продовжують оглядати певні категорії осіб на вокзалах або у метрополітені (брудний одяг, великі сумки тощо – найпоширеніші індикатори профайлінгу, що використовуються поліцейськими), посилаючись на це словосполучення.

Раніше під поняттям «поверхневий огляд» розумівся зовнішній огляд, що був закріплений до ухвалення Конституції 1996 року у Статуті патрульно-постової служби (затв. Наказом МВС України №404 від 28.07.1994). Наразі цей Наказ не скасований, однак не застосовується, оскільки патрульно-постової служби (хоча з 2010 року вона носила назву патрульної служби) міліції вже не існує.

Аналіз статті 239 Статуту дозволяє зробити висновок, що він був частиною особистого огляду, порядок проведення якого врегульований КУпАП (ми його розглянули вище). Однак внаслідок закріплення додаткових елементів у процедурі (наприклад, «подати затриманому команду: “Руки вгору!”, наказати повернутися обличчям до стіни (дерева, стовпа і т.п.) і обпертися в неї руками, широко розставити ноги і нахилитися вперед») він сприймався як інший вид огляду.

Крім того, ця норма знаходилась у розділі «здійснення нарядом міліції огляду зовнішнього одягу, речей злочинця та особи, затриманої за підозрою у вчиненні злочину», що виключає можливість його проведення при затриманні/підозрі у вчиненні адміністративного правопорушення або взагалі поза такою підозрою.

Отже, зовнішній огляд взагалі був юридично нікчемним, адже й у випадку затримання у зв’язку із підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, зовнішній огляд суперечив положенням КПК. Це також виключало можливість його застосування, оскільки закон (КПК) має вищу юридичну силу.

Підсумовуючи, коротко можна описати цю ситуацію так: користуючись незнанням населення процедури проведення особистого огляду, працівники міліції називали «поверхневим оглядом»/«зовнішнім оглядом» відповідний захід, передбачений Статутом патрульно-постової служби, проводячи його коли і як їм заманеться і без жодної процесуальної фіксації.

4.2 Зміст поверхневої перевірки

Поверхневою перевіркою є здійснення візуального огляду особи, проведення по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом або засобом, візуальним оглядом речі або транспортного засобу. Відповідно, за об’єктом її можна поділити на три види: особи, речей особи або транспортного засобу.

Суттєвою відмінністю від особистого огляду є спосіб здійснення перевірки, а саме візуальний огляд. Тобто тактильний контакт особи з поліцейським відсутній. Поліцейський оглядає лише те, що бачить або речі, що самостійно показуються особою. При цьому, положення ч. 6 ст. 34 ЗУ «Про Національну поліцію» не має імперативного характеру, тобто особа показує лише вміст речей чи транспортного засобу, а не окремі речі. Тактильний контакт може мати місце тільки у вигляді проведення по поверхні одягу рукою, спеціальним технічним приладом (засобом), наприклад металошукачем тощо. Такий спосіб значно відрізняє його особистого огляду, під час якого поліцейський самостійно знаходить речі, оглядає їх тощо. На думку законодавця, візуальний огляд є значно меншим втручанням у приватне життя особи, тому обсяг гарантій є мінімальним.

4.3 Момент та підстави здійснення поверхневої перевірки

Оскільки ця перевірка відмінна від особистого огляду/обшуку особи, ми погоджуємось із думкою, що «поверхнева перевірка особи, речі або транспортного засобу може передувати особистому огляду і огляду речей»[6]. Тобто після проведення поверхневої перевірки та за наявності підстав, визначених законами, працівник поліції може також здійснити особистий огляд/обшук особи.

Підставою здійснення поверхневої перевірки особи є наявність достатніх «підстав вважати, що особа має при собі річ, обіг якої заборонено чи обмежено або яка становить загрозу життю чи здоров’ю такої особи або інших осіб» (ч. 2 ст. 34 ЗУ «Про Національну поліцію»). На жаль, це визначення є розпливчастим, що робить будь-яку перевірку формально законною, однак суперечить принципам, якими має керуватись поліція.

Далі законодавець окремо встановлює підстави для здійснення поверхневої перевірки речей або транспортного засобу особи, а саме:

1) якщо існує достатньо підстав вважати, що в транспортному засобі знаходиться правопорушник або особа, свобода якої обмежується в незаконний спосіб;

2) якщо існує достатньо підстав вважати, що в транспортному засобі знаходиться річ, обіг якої заборонено чи обмежено або яка становить загрозу життю чи здоров’ю такої особи або інших осіб;

3) якщо існує достатньо підстав вважати, що річ або транспортний засіб є знаряддям вчинення правопорушення та/або знаходиться в тому місці, де може бути скоєно кримінальне правопорушення, для запобігання якого необхідно провести поверхневу перевірку (ч. 4 ст. 34 ЗУ «Про Національну поліцію»).

Однак тут мова йде про підстави перевірки саме транспортного засобу, а про речі законодавець вже не згадує. Таким чином, на наш погляд, підстави поверхневої перевірки особи та її речей необхідно деталізувати. Сьогодні ж, при застосуванні будь-якого поліцейського превентивного заходу, необхідно пам’ятати про вимоги статті 29 ЗУ «Про Національну поліцію». Такими вимогами є законність, необхідність (або ефективність, завдання найменшої шкоди), пропорційність (!), необхідність закінчення після досягнення мети його застосування. Їх можна розглядати як керівні принципи, що заповнюють наявні прогалини у законодавстві.

4.4 Значення поверхневої перевірки

Підсумовуючи, варто відповісти на питання необхідності запровадження такого інституту в українському законодавстві. Необхідно визнати, що поверхнева перевірка прийшла на зміну поверхневому (зовнішньому) огляду. Позитивним кроком є закріплення на рівні закону, а також в рамках нормальної правової конструкції, що не суперечить іншим нормативно-правовим актам.

Проте викликає занепокоєння відсутність чіткої юридичної визначеності підстав поверхневої перевірки, що надає надмірно велике поле для прийняття рішень поліцейськими. Недарма старе поняття зовнішнього огляду ототожнюється з новим інститутом. Адже ззовні вони виглядають дуже схожими.

Отже, ми маємо справу із дуже схожим явищем – безпідставним (або недостатньо обґрунтованим) оглядом особи та її речей. Хоча мова йде про візуальний огляд, що значно зменшує шкоду від втручання у приватне життя.


Огляд особи є важливим інститутом під кутом захисту прав людини. Адже тут ми маємо справу із прямим втручанням у приватне життя. Рівень культури усвідомлення кордонів власного тіла та особистих речей як продовження особистості індивіда в сучасному суспільстві постійно зростає. Відтак здійснення особистого огляду, особливо тактильного, все більше стосується гідності особи.

Однак індикатором низького рівня правосвідомості та поваги до власної гідності є те, що безпідставні особисті огляди або такі, що здійснюються з грубим порушенням процедури, сприймаються в суспільстві за норму. Поширеною є позиція: «якщо оглянули людину – є за що».


Тому хочу запитати: - чому в більшості випадків, посадові особи преслідуючи службові цілі (на виконання посадових завдань) свідомо ідуть на порушення законодавства (я особисто за притягнення браконьерів і різного роду порушників до відповідальності, але в межах і з дотриманням законодавства). Знаючи про невисоку правову обізнаність населення, вони цим свідомо користуються,і притягують до відповідальності дрібних порушників, де можна було-б обмежитися превентивними заходами, попередженням і т.п., чим скоюють посадові злочини роблячи "показники". А ось реальних браконьєрів вони не чіпають, зась........................
 
Останнє редагування:

olezh74

Новачок
Лекція до відома.
якось так. Потрібно знати свої права, щоб не виглядати "здивовано" перед різного роду перевіряльниками. А коли ти нічого не порушуєш, знаєш що правий та ще-й трохи "читав" законодавство, воно набагато легше спілкуватися з оппонентами. Я не веду до того щоб будучи неправим щось доказувати, а лише "бути озброєним" і захищати своє право законно полювати і не бути нікому "винним"..................
 

olezh74

Новачок
Основний закон України говорить:

7.2. Конституційні норми


У чинній Конституції України питанням власності присвячені три статті — 13, 14 та 41. Процитуємо їх:
“Стаття 13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об’єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов’язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб’єкти права власності рівні перед законом”.
Стаття 14 повністю стосується землі:
“Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону”.
Процитовані статті містяться у Конституції в розд. І “Загальні засади”. А ст. 41 належить до розд. II Конституції “Права, свободи та обов’язки людини і громадянина”. Вона сформульована так:
“Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.
Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об’єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону.
Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Примусове відчуження об’єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об’єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі”.
 

ТАР

Снайпер
Добра всем. Приснился)) вопрос на который я не смог найти ответ. Допустим)! Еду с охоты,есть все необходимые документы в матроске есть запись что сегодня был на охоте по лицензии, в багажнике машины лежит ружье и пакет с мясом косули. В городе останавливает полиция и просит показать разрешение на оружие и само оружие, открываем багажник для проверки оружия. Полиция видит мясо и начинает интересоваться законно оно добыто?или нет?
Да конечно вот листочек-разбирайтесь.)
Они поверят в эту запись в матроске? И вообще имеют они право задавать подобные вопросы и проверять охотничьи документы?
 
Останнє редагування:
Зверху